Hyppää pääsisältöön
Oma Säästöpankin asiakas

Usein kysyttyä verkkopankista

Miten avaan lukkiutuneet pankkitunnukset? Mistä löydän tiliotteeni verkkopankissa? Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin meille esitettyihin kysymyksiin verkkopankin käytöstä.

Verkkopankin käyttö

Verkkopankin avauspalvelun avulla voit avata lukituksen, joka on muodostunut unohtuneesta tai virheellisesti syötetystä salasanasta. Avauspalvelun käyttöönotto sekä käyttäminen on maksutonta.

Voit ottaa avauspalvelun käyttöösi verkkopankissasi. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse yläreunasta Oma nimesi > Lukkiutuneiden verkkopankkitunnusten avaus > Lisää puhelinnumerosi > Aktivoi palvelu käyttöön.

 

Jos verkkopankkisi on lukkiutunut virheellisen salasanan johdosta, tulee verkkopankin kirjautumissivulle teksti "Verkkopankkitunnuksesi on lukittu. Voit avata ne tästä." Linkistä pääset avaamaan lukituksen, kun käytössäsi on lukkiutuneen verkkopankin avauspalvelu. Seuraa alla olevaa ohjetta.

  1. Valitse "Voit avata ne tästä"
  2. Syötä henkilötunnuksesi muodossa xxxxxx-xxxx tai y-tunnus muodossa xxxxxxx-x.
  3. Syötä käyttäjätunnuksesi.
  4. Syötä matkapuhelimeesi saapunut vahvistuskoodi.
  5. Syötä avaintunnuskortin turvaluku, jota järjestelmä pyytää.
  6. Valitse kohta "Avaa".
  7. Saat ilmoituksen "Käyttäjätunnuksen avaus onnistui".

Henkilökohtaisen verkkopankin lukituksen saat avattua avauspalvelun linkin kautta, joka näkyy verkkopankin kirjautumisen yhteydessä. Avauspalvelun linkki näkyy, mikäli avauspalvelu on käytössä ja lukitus on muodostunut virheellisestä salasanasta. 

Verkkopankin lukituksen saat avattua myös käymällä lähimmällä konttorillasi tai tunnistautumalla vahvasti asiakaspalvelussamme, joko puhelimitse numerossa 020 764 0600 tai kotisivujemme chat-palvelussa jonkin toisen kotimaisen pankin henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Konttorilla mukana tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.

 

Viivakoodinlukijaa on muutettu saavutettavuusvaatimusten takia. Uusi ohje viivakoodinlukijan käyttöön:

  • Klikkaa "lue viivakoodi" painiketta
  • Klikkaa avautuvassa ikkunassa viivakoodi-kenttää
  • Lue viivakoodi lukijalla

Aktivoi uusi avaintunnuskortti ennen käytössä olevan avaintunnuskortin loppumista. Voit tehdä uuden avaintunnuskortin aktivoinnin myös silloin, kun olet kirjautuneena OmaVahvistus –sovelluksella verkkopankkiin. Saat uuden avaintunnuskortin hyvissä ajoin postitse ennen vanhan loppumista ja verkkopankkisi muistuttaa avaintunnuskortin vaihdosta.  

Toimi näin:

Aktivoi uusi avaintunnuskortti verkkopankista oman nimesi vierestä löytyvästä Asetukset-rattaasta ja valitse ”Vaihda avaintunnuskortti”.

Mikäli korttia ei aktivoi ajoissa ja verkkopankkitunnukset lukkiutuvat, olethan tällöin yhteydessä pankkiin. Autamme sinua mielellämme. Mikäli sinulla on jonkin toisen kotimaisen pankin henkilökohtaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenne, voimme tunnistautumisen jälkeen aktivoida uuden avaintunnuskortin käyttöösi asiakaspalvelussamme.

Tiliotteet löytyvät Verkkopankissa ylävalikon kohdasta Tilit ja kortit > Verkkotiliote

Verkkotiliote on sähköinen versio paperisesta tiliotteesta. Kuukauden verkkotiliote ilmestyy automaattisesti omaan verkkopankkiisi heti tiliotekauden katkeamista seuraavana päivänä. Tulostettuna verkkotiliote toimii paperisen tiliotteen tavoin virallisena asiakirjana, jonka mm. verottaja ja Kela hyväksyy.

Verkkotiliotteet arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi, ja löydät kaikki saamasi verkkotiliotteet kuluvan ja sitä edellisen vuoden ajalta veloituksetta samasta paikasta Tilit ja kortit > Verkkotiliote. Verkkopankista voit myös hakea lisämaksusta vanhempia tiliotteita.

Jos sinulla on OmaMobiili, löydät kuluvan ja sitä edellisen vuoden verkkotiliotteet veloituksetta kohdasta Talous > kolme pistettä oikeassa yläreunassa > Verkkotiliotteet.

Kun käytät avaintunnuskorttia maksujen vahvistamiseen tai kirjaudut sen avulla verkkopankkiin, tarvitset lisäksi lisävahvistuspalvelun. Lisävahvistus on tekstiviestillä saapuva vahvistuskoodi. Tarvitset palvelun myös OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönotossa.

Kun kirjaudut verkkopankkiin selaimessa avaintunnuskortilla, saat otettua lisävahvistuspalvelun käyttöösi kirjautumisen yhteydessä. Verkkopankki tarjoaa palvelua automaattisesti kirjautumisen yhteydessä, mikäli palvelu ei ole sinulla vielä käytössä. 

Jos kirjaudut verkkopankkiin selaimessa OmaVahvistuksella, verkkopankki ei tarjoa palvelun käyttöönottoa automaattisesti. Voit ottaa lisävahvistuspalvelun käyttöösi valitsemalla oman nimesi alta “Ota lisävahvistaminen käyttöön”.

Tarkemmat ohjeet lisävahvistuksen käyttöönottoon löydät täältä.

Tarkista oletko kopioinut vanhan tilitapahtuman uuden maksun pohjaksi ajalta ennen 28.10.2018. Silloin veloitustiliksi kopioituu väärä eli vanha tilinumero, eikä maksaminen onnistu vanhalla tilinumerolla. Veloitustiliä klikkaamalla pääset valitsemaan listalta uuden veloitustilin numeron maksupohjalle.

Mikäli käytössäsi on myös jonkun toisen kotimaisen pankin henkilökohtaiset pankkitunnukset tai puhelinoperaattorin tarjoama mobiilivarmenne tunnistautumista varten, henkilökohtaisen verkkopankin salasanan saa nollattua olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse numerossa 020 764 0600 tai kotisivujemme chat-palvelussa.

Mikäli et voi tunnistautua toisen pankin tunnuksilla tai mobiilivarmenteella, tulee sinun asioida lähimmällä konttorilla salasanan nollaamiseksi. Konttorilla mukana tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.

    Henkilöasiakas