Vuosi 2024 oli hyvin poikkeuksellisen OmaSp:n historiassa. Molempien päätulonlähteiden, korkokatteen ja palkkiotuottojen, kehitys jatkui linjassa odotuksien kanssa. Kulu-tuottosuhde säilyi hyvällä tasolla huolimatta vuoden aikana toteutetuista merkittävistä investoinneista riskienhallintaprosessien kehittämiseen ja laajan toimenpideohjelman toteuttamiseen. Handelsbanken AB:n Suomen pk-yritysliiketoiminnan hankinta, jakeluverkoston laajentuminen Vaasaan, Kuopioon ja Vantaalle sekä pk-yrityksille lanseerattu uusi K-Business Credit -luottokortti yhdessä K-ryhmän kanssa vahvistivat OmaSp:n markkina-asemaa.
Markkinakorkojen muutokset heijastuivat odotetusti korkokatteen kehitykseen vuoden 2024 aikana, ja koko vuodelta korkokate kasvoi 8 prosenttia. Asiakkaamme arvostavat henkilökohtaista ja helposti saavutettavaa palvelumalliamme. Tämä näkyi asiakasmäärän kehityksessä, joka pysyi poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta hyvällä tasolla. Handelsbankenin liiketoimintakaupan myötä OmaSp sai syksyllä noin 10 000 uutta asiakasta ja tämän lisäksi uusia asiakassuhteita syntyi orgaanisesti noin 1 000 joka kuukausi.
Palkkiotuottoja kasvatti erityisesti kortti- ja maksuliikennepalkkiot, jotka kasvoivat edellisvuodesta 10 prosenttia. Palkkiotuotot yhteensä kasvoivat 7 prosenttia koko vuodelta. Syksyn aikana liiketoiminnan fokuksessa oli erityisesti Handelsbankenista siirtyneiden asiakkaiden vastaanotto ja toimintojen käynnistäminen kolmessa uudessa konttorissa. Laajennetulla jakeluverkostolla OmaSp:llä on nyt erinomainen kattavuus kaikissa Suomen keskeisissä kasvu- ja maakuntakeskuksissa.
OmaSp:n luotto- ja talletuskantaa kasvattivat Handelsbankenilta siirtyneet volyymit. Asuntoluottokanta kasvoi 5 prosenttia, yritysluottokanta 8 prosenttia ja talletuskanta 6 prosenttia vuoden takaisesta tasosta.
Koko vuoden tulos ennen veroja oli 74,6 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 86,7 miljoonaa euroa. Taseen loppusumma oli vuoden lopulla 7,7 miljardia euroa.
Ohjeiden vastainen toiminta vaati resursseja ja investointeja
Havaitsimme alkuvuodesta omien valvontaprosessiemme tuloksena ohjeiden vastaisen toiminnan, jonka seurauksena pankin luottoriskiasema heikkeni olennaisesti tiettyjen asiakaskokonaisuuksien osalta. Tapahtuman taustalla oli luotonantoon liittyvän ohjeistuksen rikkominen, jonka seurauksena yksittäisiä asiakaskokonaisuuksia oli tietoisesti muodostettu virheellisesti ja puutteellisin tiedoin.
OmaSp:n hallitus jätti kesäkuussa tutkintapyynnön poliisille ohjeiden vastaisesta toiminnasta ja käynnisti vakavien tapahtumien seurauksena laajan toimenpideohjelman. Yksi toimenpiteistä oli koko luottokannan laadun varmistaminen ulkopuolisten, riippumattomien asiantuntijoiden toimesta. Oli tärkeää saada ulkopuolinen vahvistus sille, että valtaosa OmaSp:n luottokannasta vastaa aiemmin raportoitua ja tarkastuksissa ei paljastunut uusia ongelmia jo tunnistettujen lisäksi. Saimme varmistuksen sille, että ongelma rajautui noin 240 miljoonaan euroon OmaSp:n luottokannasta ja oli täsmentyneen tiedon valossa noin neljä prosenttia yhtiön kuuden miljardin euron luottosalkusta.
Ohjeiden vastainen toiminta vaikutti merkittävästi vuoden 2024 lisävarauksiin ja rahoitusvarojen arvonalentumistappioiden kertymään. Luottotappioita kirjattiin noin 84 miljoonaa euroa, joista noin 64 miljoonaa euroa liittyi ohjeiden vastaiseen toimintaan.
Tapahtumien seurauksena avainhenkilöitä vaihtui johtavissa asemissa, ja teimme vuoden aikana merkittäviä investointeja riskienhallintaan sekä uudistimme luotonmyöntöprosessiamme. Panostimme riskienvalvonnan lisäresursointiin, kehitimme riippumattomien toimintojen prosesseja sekä tuimme henkilöstön osaamisen kehittämistä. Riskienhallinnan prosesseihin investoitiin vuoden 2024 aikana 8,3 miljoonaa euroa, ja vertailukelpoiset kulut kasvoivat 19 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Finanssivalvonta suoritti vuoden 2024 aikana yhtiöön tarkastuksia. Valvojan esille nostamat havainnot ja yhtiön itse jo aiemmin tunnistamat kehityskohteet tukivat toisiaan. Toimenpiteet prosessien kehittämiseksi etenevät hyvin aikataulussaan, ja tavoitteena on saattaa vuoden 2024 aikana suunnitellut kehittämistoimenpiteet loppuun vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.
Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys kaiken keskiössä
OmaSp:n kilpailuetu on rakentunut ja tulee jatkossakin rakentumaan erinomaiseen asiakaskokemukseen. Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys ovat tutkitusti pysyneet edellisten vuosien erinomaisella tasolla poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta. Henkilöstömme on keskeisin voimavaramme, joten sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö on ensiarvoisen tärkeässä roolissa OmaSp:n tulevalle menestykselle. Yhtiön uusiutunut hallitus aloitti työskentelynsä joulukuussa, ja saimme viisi kokenutta hallitusosaajaa vahvistamaan pankin toimintaa. Lisäksi yhtiön uusi toimitusjohtaja Karri Alameri aloittaa työnsä viimeistään huhtikuussa.
OmaSp:n taloudellinen asema on vakaa ja yhtiön vakavaraisuus- ja likviditeettiasema on hyvällä tasolla. Vakavaraisuussuhde oli vuoden lopussa 15,6 prosenttia ja oman pääoman kertymä on lähes 580 miljoonaa euroa.
Vuonna 2024 toteutettujen muutosten jälkeen pääsemme nyt keskittymään perusliiketoimintaan ja nykyisten sekä uusien asiakkaidemme asiakaskokemuksen vahvistamiseen. OmaSp:n tahtotilana on olla mahdollistamassa ja ratkaisemassa kotitalouksien sekä pienten ja keskisuurten yritysten tarpeita kaikilla pankin toimialueilla. OmaSp:n historia ulottuu jo 150 vuoden ajalle. Näistä vahvoista lähtökohdista jatkamme vuotta 2025 luottavaisin mielin.
Lämpimät kiitokset vuodesta 2024 kaikille asiakkaille ja omistajille sekä erityisesti OmaSp:n henkilöstölle!
Sarianna Liiri,
toimitusjohtaja