Mitä teen, jos pankkikorttini katoaa?
Jos korttisi katoaa, se varastetaan tai huomaat kortilla virheellisiä korttitapahtumia, soita välittömästi korttien sulkupalveluun. Sulkupalvelun tavoitat Suomessa numerosta 020 333 ja ulkomailla ollessasi numerosta +358 20 333. Sulkupalvelu palvelee sinua vuorokauden ympäri.
Mikäli puhelimesi tai älylaitteesi katoaa ja sinulla on ollut käytössä MobilePay, ApplePay tai GooglePay, tulee myös silloin sulkea laitteeseen sidotut maksukortit.
Mikäli kortillasi on tehty tapahtumia, joita et tunnista, tulee näistä tehdä reklamaatio heti kortin sulkemisen jälkeen. Lue lisää korttireklamaatiosta ja sen tekemisestä alta.
Miten saan uuden pankkikortin?
Kun korttisi on suljettu sulkupalvelussa, sinulle lähetetään automaattisesti uusi kortti. Kortissa on samat turvarajat, kuten osto- nosto- ja maarajoitukset, kuin edellisessä kortissasi. Uudessa kortissa on kuitenkin turvallisuussyistä uusi PIN-tunnus sekä korttinumero ja turvakoodi (CVV). Kortti ja kortin uusi PIN-tunnus tulevat sinulle postilla turvallisuussyistä eri kirjeissä. Uudesta kortista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.
Korttireklamaatio
Jos havaitset, että kortillasi on tehty tapahtumia, joita et ole itse tehnyt tai et tunnista, sinun tulee tehdä korttireklamaatio. Tee reklamaatio eli oikaisupyyntö välittömästi, kun huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi epäilyttäviä tapahtumia. Muistathan tehdä erilliset reklamaatiot korttisi Credit- ja Debit -puolen tapahtumista, mikäli tarkoituksena on reklamoida molempien puolien tapahtumia. Täytäthän reklamaatiolomakkeen huolellisesti ja muistathan lisätä mahdolliset liitteet nopeuttamaan reklamaatiosi käsittelyä.
Mikäli korttisi tai korttitietosi on myös varastettu tai koet olevasi rikoksen uhri, tee myös rikosilmoitus ja liitä se korttireklamaation liitteeksi.
Mikäli haluat reklamoida Automatian otto- ja talletusautomaattien tapahtumia, olethan ensisijaisesti yhteydessä omaan konttoriisi tai asiakaspalveluumme.
Voit myös reklamoida Credit-puolen tapahtumia, jos et ole saanut kortillasi maksamiasi tuotteita tai palveluita, jos saamasi tuote on virheellinen tai korttiostoksesi on veloitettu useamman kerran korttiluotoltasi.
Yritä aina ensin ratkaista tilanne myyjän kanssa, mikäli asia koskee myyjän sopimusrikkomusta. Sinun tulee voida todentaa sopimusrikkomuksen tapahtuminen. Tee reklamaatio viipymättä, mikäli myyjä kieltäytyy korvaamasta rikettä. Muista lisätä tarvittavat liitteet reklamaatiollesi.
Sopimusrikkomuksia ovat esimerkiksi seuraavat tilanteet:
- Tuote ei vastaa tilattua
- Tapahtuma on veloitettu useaan kertaan virheellisesti
- Et ole saanut tilaamaasi tuotetta tai palvelua
Yksityishenkilöiden välisissä tapahtumissa ei ole reklamaatio-oikeutta pankkia kohtaan.
Jos kortillasi on tapahtumia, joita et tunnista, tulee sinun tehdä korttireklamaatio eli oikaisupyyntö. Kaikkien OmaSp:n korttituotteiden reklamaatiot tehdään ensisijaisesti sähköisesti My Dispute- palvelussa tai Signom-palvelussa. Reklamaation yhteydessä sinun tulee tunnistautua OmaSp:n henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.
Mikäli olet käynyt viestinvaihtoa myyjäliikkeen kanssa, keskustelun lisääminen reklamaation liitteeksi mahdollisesti nopeuttaa reklamaatiosi käsittelyä. Liite voi olla pdf-, jpg-, jpeg- sekä png-muodoissa.
Mikäli sinulla ei ole pankkitunnuksia, voit varata ajan lähimmälle konttorillesi paperisen reklamaation täyttämistä varten. Voit myös täyttää oikaisupyyntölomakkeen verkossa ja lähettää sen sähköisesti osoitteeseen korttiturvallisuuspalvelutnets.eu (korttiturvallisuuspalvelut[at]nets[dot]eu) tai postitse osoitteeseen Nets Card Disputes, 00050 NETS. Huomioithan, että paperisella lomakkeella tehdyn reklamaation käsittelyaika on valitettavasti pidempi kuin sähköisten reklamaatioiden.