Hyppää pääsisältöön
Oma Säästöpankin asiantuntija

Usein kysyttyä asiakkuudesta

Miten toimia muuttuneessa taloudellisessa tilanteessa? Miksi pankki vaatii asiakastietojen päivittämistä? Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin meille esitettyihin kysymyksiin pankin asiakkuuteen liittyen.

Asiakkuus pankissa

Asiakkaana sinulla on velvollisuus päivittää asiakastietojasi ja antaa pankille pyydetyt tiedot niitä kysyttäessä. Näin voimme palvella sinua luotettavasti ja turvallisesti. Pankin tarkoitus on turvata asiakkaan turvallinen pankkiasiointi ja ehkäistä väärinkäytöksiä. 

Asiakkaan tunteminen

Pankilla on oltava riittävät tiedot asiakkaidensa taloudellisesta toiminnasta, sen laajuudesta sekä perusteista pankin palveluiden käyttämiselle. Pankin velvollisuus on kysyä asiakkaidensa taloudellisesta asemasta, verovelvollisuudesta sekä poliittisesta vaikutusvallasta. Tarvittaessa asiakkaalta pyydetään lisätietoja tilille tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta, sekä asiakirjoja, joiden perusteella tiedot varojen alkuperästä tai käyttötarkoituksesta voidaan vahvistaa.  

Asiakastietoja pyytämällä pankin toimihenkilö voi arvioida tuotteen tai palvelun soveltuvuutta asiakkaalle ja täyttää samalla rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn asettamat vaatimukset. Näin toimien pankki pystyy ymmärtämään asiakkaidensa tavanomaisen toiminnan perusteet sekä havaitsemaan ja selvittämään siitä poikkeavan toiminnan. Pankilla on lainsäädännön asettama velvollisuus seurata asiakkaan pankkipalveluiden käyttöä, jotta pankki pystyy havaitsemaan mahdolliset epätavanomaiset tai poikkeavat liiketoimet ja reagoimaan niihin.  

Miksi pankki kysyy

Yritysasiakkaan tunteminen

IBAN-tilinumero eli kansainvälinen pankkitilinumero muodostuu ISO-standardin mukaisesta maakoodista ja tilinumero-osasta, jossa voi olla sekä numeroita että kirjaimia. IBAN-tilinumero alkaa aina kaksikirjaimisella maatunnuksella. Suomessa maatunnus on FI.

BIC-koodi on ISO-standardin mukainen koodi, jota käytetään rahalaitosten ja yritysten tai yhteisöjen yksilöivänä tunnisteena. Oma Säästöpankin BIC-koodi on ITELFIHH.

Tavoittelemasi toimihenkilö oli varattuna tai ei valitettavasti päässyt vastaamaan, joten puhelusi kääntyi asiakaspalveluumme.

Myös asiakaspalvelussamme pystyt asioimaan useissa pankkiasioissasi. Asiakaspalvelumme suora puhelinnumero on 020 764 0600.

Nimitietosi päivittyy automaattisesti meille Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä. Uusimme myös korttisi uudelle nimelle, kun uusi tieto on päivittynyt meille. Huomaathan, että nimen päivittymisessä voi kestää 2-3 viikkoa.

Henkilöasiakkaana osoitetietosi päivittyvät automaattisesti meille Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä, kun olet tehnyt muuttoilmoituksen.

Palveluntarjoajat vastaavat tarjoamistaan maksuvaihtoehdoista.

Huomaathan että voit aina maksaa kortilla, mikäli maksuvaihtoehtona on Visa. OmaSp:n kortit ovat turvallinen ja helppo tapa maksaa verkko-ostoksia, jos maksupainiketta ei löydy.

OmaSp:n perinnässä hoidamme velkajärjestely-, yrityssaneeraus, perintä- tai konkurssiasioihin liittyviä yhteydenottoja ja toimia, kuten esimerkiksi tuomiohakuja, täytäntöönpanoja ja konkurssiasioita.

Pyydämme lähettämään kaikki perintään liittyvät yhteydenotot perinnän omaan sähköpostiosoitteeseen: perintaatomasp.fi. Näin saamme tiedon kulkemaan juuri oikealle asiantuntijalle mahdollisimman hyvin, mikä nopeuttaa perintään liittyvien asioiden hoitoa. 

Visa-laskulle on mahdollista valita eräpäiväksi kuun 15, 24. tai viimeinen päivä. Eräpäivän muutoksesta voit laittaa viestin verkkopankkisi kautta tai olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Tunnistautumisen jälkeen voimme hoitaa eräpäivän muutoksen asiakaspalvelussamme.

Teemme valuutanvaihdossa yhteistyötä Forex Bankin kanssa. Kun tarvitset rahaa matkalle, voit tilata matkavaluutan jonottamatta ja ilman vaihtopalkkiota FOREX Bankin Nettivaluutta-palvelusta. Pääset kirjautumaan palveluun OmaSp:n verkkopankkitunnuksilla.

Tehdessäsi valuutanvaihdon hyödyntäen OmaSp:n maksukorttia, saat edullisemman vaihtokurssin sekä valuutan vaihtaminen euroiksi onnistuu ilman palvelumaksua.

Forexin kotisivuilta voit tarkastaa valuutanvaihtopisteet sekä varata valuuttaa noudettavaksi Forexin toimipisteistä. Voit tilata valuuttaa myös lähimpään postiisi tai suoraan Helsinki-Vantaan lentokentälle.

OmaSp:n konttoreissa ei ole valuutanvaihtopalveluita.

FOREX valuuttapalvelu

Tilisiirrot näkyvät vastaanottajalla pääsääntöisesti saman pankkipäivän aikana, mikäli maksu on tehty ja hyväksytty OmaSp:ssä arkipäivänä ennen klo 12:55. Mikäli tilisiirto on tehty OmaSp:ssä arkipäivänä aikavälillä 12:55-19:15, näkyy siirto vastaanottajalla seuraavana pankkipäivänä. Maksun kirjautuminen vastaanottajalle riippuu kuitenkin aina vastaanottajan pankin maksuajoista. Tilisiirrot OmaSp:stä Säästöpankkiin näkyvät pääsääntöisesti reaaliajassa.

Osa tilisiirroista käsitellään SEPA-pikasiirtoina, jolloin maksusuoritus näkyy saajan tilillä muutaman sekunnin viiveellä, jos saajan pankki ottaa SEPA-pikasiirtoja vastaan. Voit maksaa maksut entiseen tapaan, me pankissa käsittelemme maksut SEPA-pikasiirtoina aina, kun se on mahdollista.

Henkilöasiakas