Asunnon ostaja pääsee asuntoon kiinni aiempaa pienemmällä omarahoitusosuudella

Oma Säästöpankin asiakas

Finanssivalvonnan päätöksellä asuntolainan enimmäisluototussuhde muuttui 85 prosentista 90 prosenttiin. Se tarkoittaa, että asunnon ostaja tarvitsee aiemman 15 prosentin sijasta 10 prosenttia omia säästöjä tai muita reaalivakuuksia. Ensiasunnon ostajilla lainakatto pysyy 95 prosentissa.

Muutos piristää asuntokauppaa

Vuonna 2021 lainakattoa muutettiin kotitalouksien velkaantumisen riskeihin liittyen. Nyt lainakatto palautetaan perustasolleen 90 prosenttiin, minkä toivotaan piristävän asuntomarkkinoita. Muutos on voimassa välittömästi.

"Muutos helpottaa asuntolainan saamista tilanteissa, joissa käytettäviä lisävakuuksia tai omarahoitusosuutta ei ole kertynyt riittävästi", kertoo asiakasliiketoiminnan tuen johtaja Matti Uutela. "Esimerkkinä tästä on tilanne, jossa perhe on kasvanut ja markkinatilanteesta huolimatta asunto pitäisi vaihtaa suurempaan", avaaUutela.

"Aiempi varainsiirtoveron ja tämä lainakaton muutos ovat toivottuja piristysruiskeita asuntomarkkinoille. Uskon, että markkinan virkistämiseksi löytyy lisääkin keinoja, etenkin uudiskohteisiin liittyen", kommentoi palveluverkoston johtaja Markus Souru.

LainalaskuriOta yhteyttä

Lue lisää aiheestaAsuntolaina
Oma Säästöpankki asuntolaina

Asuntolaina

Onko haaveissasi ensikoti, asunnonvaihto tai vapaa-ajan asunto? Meiltä saat sinulle räätälöidyn asuntolainan.

Lue lisää aiheestaEnsiasunnon ostaminen
Iloinen koira istuu muuttolaatikossa.

Ensiasunnon ostaminen

Kodin ostaminen on yksi elämäsi suurimmista päätöksistä. Pankkimme asiantuntijat ovat valmiina vastaamaan kysymyksiisi ja auttamaan sinua joka askeleella.

Lue lisää aiheestaTule asiakkaaksemme
Asiantuntijamme pankin kassalla.

Tule asiakkaaksemme

Pankin vaihtaminen onnistuu helposti ja nopeasti myös asuntolaina-asiakkaille.