Markus Souru: Kapteeni pelikentillä ja työelämässä
"Tärkein tehtäväni esihenkilönä on luoda henkilöstölle puitteet ja tarjota tuki menestykseen", Souru kiteyttää.
Ensimmäistä kertaa konttorinjohtajaksi 19-vuotiaana
Markus Souru toimii OmaSp:ssä henkilö- ja pienyritysasiakkuuksien sekä palveluverkoston johtajana. Hänen perheeseensä kuuluu vaimo ja kaksi teini-ikäistä lasta. Souru on työskennellyt pankkialalla 25 vuotta ja ura on ollut alusta alkaen nousujohteinen. Uransa hän aloitti osittain sattumienkin avustamana ja päätyi paikallisosuuspankin konttorinjohtajaksi vain 19-vuotiaana. Miten hän onnistui nousemaan tällaiseen asemaan niin nuorena, ja mitä hän on oppinut matkan varrella?
Mainosmyynnistä näyttöjä pankkityöhön
Sourun vanhemmat erosivat hänen ollessaan viisivuotias. Eron myötä hän ymmärsi rahan merkityksen varsin nuorena. ”Ei yksinhuoltajaäidillä ollut varaa ostaa tuosta noin vain uutta polkupyörää. Silloin piti itse olla reipas ja ahkera, että näitä asioita sai. Olin nuorempana töissä mansikkamaalla ja jäätelökioskeissa”, hän kertoo.
Myöhemmin Souru työskenteli koulun ohella mainosmyyjänä ja kirjoittajana. Hän kertookin, että työtarjous pankista tuli tapaamisessa, jossa hän oli myymässä pankille mainostilaa. ”Ilmeisesti myyntitaidot ja paikallisyhteisön tuntemus teki pankin toimitusjohtajaan vaikutuksen”, Souru pohtii. Hän kertoo epäröineensä aluksi, mutta lopulta ilahtuneensa hänelle annetusta luottamuksesta ja vastuusta. Konttorinjohtajana hän aloitti vain vuoden pankkityön jälkeen. Uransa aikana hän on työskennellyt useissa eri pankkiryhmissä esihenkilö- ja johtotehtävissä.
Joukkuepelin voima: oppitunteja pelikentiltä ja pukuhuoneista
Souru kertoo oppineensa vuosien varrella ihmisten johtamisesta paljon. Hän kertoo olleensa aina paljon mukana joukkueurheilussa ja inspiroituneensa soveltamaan kentiltä ja kapteenin tehtävistä tuttuja periaatteita työhönsä: ”Hyvä kapteeni tietää, että kaikkia joukkueessa tarvitaan. Jokaisen panoksella on merkitystä ja minun tehtäväni on antaa henkilöstölle parhaat mahdolliset puitteet menestyä ja kehittyä.”
Esihenkilönä hän sanoo arvostavansa rehellisyyttä ja avoimuutta. Hän ei kaihda mielipiteensä kertomista, mutta myös kuuntelee palautetta ja perustelee toimintaansa. Johtajana hän arvostaa sitä valtaa ja vastuuta, jonka hän OmaSp:ssä saa. ”Ei minulla ole ennen ollut tällaista mahdollisuutta tehdä itse päätöksiä. Nyt minulla on valtuudet vaikuttaa yrityksemme käytäntöihin, kulttuuriin ja mahdollistaa pankin kasvua.”
OmaSp:n poikkeuksellinen tapa toimia
Souru kertoo työskennelleensä eri pankeissa, mutta löytänyt kotinsa OmaSp:stä vuonna 2018. OmaSp:n poikkeuksellinen liiketoimintamalli ja yrityskulttuuri tekivät häneen vaikutuksen. Pankkia hän kuvailee läpinäkyväksi, yrittäjähenkiseksi ja asiakaslähtöiseksi.
OmaSp:n henkilökohtainen palvelu ja paikallinen ote kulkee pankkialan yleisissä trendeissä vastavirtaan. ”Meillä asiakas ei muutu prosessiksi, vaan hän saa meiltä oman yhteyshenkilön ja suorat yhteystiedot. Hänen ei tarvitse soittaa vaihteeseen tai asioida robotin kanssa”, Souru kertoo, ja vertaakin pankkikumppanin valintaa älylaitteen tai auton valintaan. ”Niin laitteissa kuin palveluissakin on erilaisia ominaisuuksia. Ihminen pohtii mitä hän ehdottomasti haluaa, mistä ominaisuuksista on valmis luopumaan ja mistä maksamaan. Tehtyyn valintaan ei tarvitse jämähtää vaan aina voi vaihtaa itselleen sopivampaan vaihtoehtoon.”
Souru sanoo olevansa ylpeä pankin saavuttamista tuloksista ja häntä motivoi mahdollisuus auttaa asiakkaita vaurastumaan. Kasvua tehdään kirjaimellisesti yhdessä asiakkaiden kanssa. ”Pankin asiakaskunta on ilahduttavan monipuolista ja kasvuvauhti ennätyksellistä. Työhuoneessani istuu säännöllisesti niin henkilöasiakkaita, pienyrityksien kuin suurten pörssiyhtiöidenkin edustajia”, Souru kuvailee.