Matka mansikkapellolta OmaSp:n konttorinjohtajaksi
Halu tehdä työnsä hyvin, rohkeus oppia uutta ja halu tarttua tarjottuihin mahdollisuuksiin vievät uralla eteenpäin. Tämän osoittaa OmaSp Lahden konttorinjohtajan Hanna-Mari Forsströmin urapolku, mikä alkoi kaupan kassalta opiskeluaikaan.
- Olen aina halunnut tienata omaa rahaa, joten jo nuoresta tytöstä alkaen tein monenlaisia töitä. Ensimmäinen kesätyöni oli mansikkapellolla. Pankkiin päädyin, kun tein koulun ohessa töitä kaupan kassalla. Noihin aikoihin markka vaihtui euroiksi ja minut pyydettiin pankkiin töihin, kun haluttiin näppärää tekijää toimimaan kahden valuutan kanssa, muistelee Hanna-Mari Forsström uransa alkuvuosia.
Ammattikorkeakoulussa suoritetun tradenomitutkinnon jälkeen pankkiurasta tuli täysipäiväistä, ensin pienen pankin palveluneuvojana, sitten palvelupäällikkönä, konttorinjohtajana ja lopulta pankinjohtajana.
Esihenkilön tuki ja kannustus on tärkeää
Viimeisen vuosikymmenen aikana OmaSp on kasvanut pienestä paikallisesta pankista Helsingin pörssin päälistan yhtiöksi ja valtakunnalliseksi pankiksi. OmaSp laajeni vuonna 2017 Lahteen ja Hanna-Maria pyydettiin perustamaan sekä johtamaan uutta konttoria. Tällä hetkellä Lahdessa työskentelee seitsemän hengen tiimi, joka laajenee syksyllä entisestään, kun Handelsbankenkin pk-yritysliiketoiminnot yhdistyvät OmaSp:hen.
Hanna-Mari iloitsee siitä, että hänessä on nähty potentiaalia ja häneen on uskottu - joskus ehkä enemmänkin kuin mitä hän on itse itseensä uskonut.
- On ihanaa, että on ihmisiä, jotka luottavat ja haluavat auttaa kehittymään. Haluan itsekin kannustaa jokaista olemaan rohkea ja pyrkimään kohti päämääräänsä omana itsenään.
Lahden konttorin menestys piilee sen upeassa joukkueessa. Hanna-Mari korostaa, että hän haluaa olla lähellä tiimiään.
– Minulle on tärkeää, että ympärilläni olevilla on hyvä olla, ja että heillä on mahdollisuus toteuttaa itseään sekä kehittyä työssään. Jokaisella pitää olla tunne siitä, että tukea saa tarvittaessa.
- Työyhteisöni antaman palautteen perusteella olen sosiaalisesti älykäs ja nopea tekemään päätöksiä sekä empaattinen, missä piilee menestykseni johtajana.
- Lähellä oleminen koskee myös asiakkaitamme. Meille on tärkeää tulla tutuiksi asiakkaidemme kanssa ja auttaa heitä menestymään taloudellisesti. Konttoreidemme ovet ovat auki joka päivä myös ilman ajanvarausta. Tämä on poikkeuksellista nykyisessä pankkimaailmassa, toteaa Hanna-Mari.
OmaSp:n yrityskulttuurista kertoo paljon myös se, että puolet henkilöstöstä omistaa pankin osakkeita.
- Olemme pörssiyhtiö, jolla on lämpimät arvot. Keskiössä meillä on korkea asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys, mikä näkyy erinomaisena asiakaskokemuksena, toteaa Hanna-Mari.
Kirjoitus on julkaistu alunperin Me Naiset lehden Johtajat-liitteessä 6.3.2024. Teksti: Maija-Liisa Saksa.