Hyppää pääsisältöön
OmaStoori,
Asiointi

Käteispalveluiden saatavuus heikentynyt– OmaSp vastaa asiakkaiden tarpeisiin

Pankin asiantuntija palvelee asiakasta kassalla.

Pankkien asiakkaat ovat tyytymättömiä käteispalveluiden saatavuuteen.

Valtiovarainministeriön toteuttamaan kyselyyn vastanneista yksityishenkilöistä 78 prosenttia oli sitä mieltä, että käteisen nosto- ja talletuspalvelut eivät ole riittäviä. Yritysasiakkaista tätä mieltä oli 65 prosenttia vastaajista. 

Pankin kassapalvelut ovat monille asiakkaille tärkeitä 

Suomalaiset kohtaavat haasteita käteisen saatavuudessa. Edellä mainitusta kyselystä selviää, että käyttäjät pitävät käteispalveluita alueellisesti riittämättöminä sekä haasteellisina joidenkin käyttäjäryhmien kannalta. 

OmaSp:n maksamisen asiantuntija Jenni Pöysti toteaa, että viime vuosina palveluiden tarjoamisessa alueelliset erot ovat korostuneet. Pienillä paikkakunnilla pankit sulkevat konttoreita tai supistavat niiden kassapalveluita. Tämä on erityisen hankalaa niille asiakkaille, jotka käyttävät paljon käteistä tai tarvitsevat säännöllisesti pankin kassapalveluita esimerkiksi laskujen maksamiseen tai talletusten tekemiseen.  

Kassapalveluiden tarve vaihtelee asiakkaan elämäntilanteen, asuinpaikan ja maksutottumusten mukaan. Joillekin asiakkaille käteinen on ainoa tai pääasiallinen maksuväline. Toisille se on vararahasto, johon he turvautuvat silloin, kun korttimaksaminen ei ole mahdollista. 

"Minulle käteinen raha on välttämätön, koska se on ainoa maksutapa, jota voin käyttää monissa paikoissa, joissa asioin. Esimerkiksi torilla, kirpputoreilla, kahviloissa ja urheilutapahtumissa maksan mielelläni käteisellä. Lisäksi minulla on usein tarvetta antaa rahaa lapsenlapsilleni”, sanoo Pentti Kivinen, joka asioi usein pankkikonttorissaan. 

Ota yhteyttä

Oma Säästöpankin asiantuntija

OmaSp ui vastavirtaan ja palvelee laajoin aukioloajoin 

Pienemmillä paikkakunnilla asuville asiakkaille pankkikonttoreiden epäsäännölliset tai lyhyet palveluajat tuottavat haasteita. Monissa konttoreissa palvellaan vain lyhyen aikaa viikoittain, jolloin esimerkiksi työssäkäyvän on vaikeaa asioida pankissa omaisensa kanssa. Lyhyt palveluaika aiheuttaa usein myös jonoja, jolloin aikaa asiointiin kuluu enemmän. 

”Konttoripalveluiden väheneminen herättää huolta erityisesti ikäihmisissä ja maakunnissa asuvissa. Pankkien konttoriverkoston supistuminen ja lyhentyneet aukioloajat vaikeuttavat palvelun saatavuutta”,Pöysti toteaa. ”Me uimme OmaSp:ssä vastavirtaan. Olemme avanneet konttoreita myös kasvukeskusten ulkopuolelle. Lisäksi meille on tärkeää, että kaikki konttorimme palvelevat joka arkipäivä laajoin aukioloajoin. Saamme tästä jatkuvasti myönteistä palautetta”, Pöysti iloitsee. 

Valtiovarainministeriön arviomuistiossa todetaan, että peruspankkipalveluiden saatavuus on heikentynyt erityisesti niillä asiakasryhmillä, jotka eivät osaa tai kykene käyttämään digitaalisia pankkipalveluja.  ”Pankin kassapisteellä palvellaan käteisen noston, talletusten ja laskujen maksun lisäksi monissa muissakin asioissa, kuten tileihin, e-laskutukseen, verkkopankkiin tai tunnistautumiseen liittyvissä tehtävissä. Asiakkaamme voivat hoitaa lyhyitä pankkiasioitaan pankin kassapisteellä käteispalveluiden lisäksi”, lupaa OmaSp:n Lappeenrannan konttorin palveluasiantuntija Sanna Hämäläinen. 

Käteisen nosto ja talletus on OmaSp:n asiakkaille konttorissa maksutonta. Konttoreiden lisäksi asiakkaat voivat nostaa käteistä ostosten yhteydessä K-Ryhmän kaupoista, Neste K-asemilta ja R-kioskeista ilman palvelumaksua. 

Yhteydenottopyyntö

Käteisen antaminen toiselle

OmaSp panostaa asiakaspalveluun 

OmaSp on kotimainen pankki, jonka painopiste on paikallisessa palvelussa ja korkeassa asiakastyytyväisyydessä. OmaSp:llä on 45 konttoria ympäri Suomen ja konttoreita avataan syksyllä kolme lisää. Konttoreiden ovet ovat auki joka arkipäivä ja henkilökohtaista palvelua saa myös pankin puhelin- ja digikanavissa ilman pitkää jonotusta.  

"OmaSp:ssä arvostamme asiakkaidemme erilaisia tarpeita ja toiveita pankkipalveluiden suhteen. Haluamme tarjota asiakkaillemme sekä monipuolisia digitaalisia palveluita että perinteisiä konttoripalveluita. Kassapalveluiden saatavuus on yksi tärkeä tekijä, joka erottaa meidät monista muista pankeista. Uskomme, että perinteisellä palvelulla on edelleen kysyntää ja merkitystä monille asiakkaillemme, ja haluamme vastata tähän kysyntään parhaalla mahdollisella tavalla", päättää Pöysti. 

Yhteydenottopyyntö

Ajankohtaista

Lue lisää aiheesta Henkilöstön pyöräilykisa toi virkeää mieltä ja lahjoituksen Mieli Ry:lle
OmaSp ja Mieli ry
OmaStoori

Henkilöstön pyöräilykisa toi virkeää mieltä ja lahjoituksen Mieli Ry:lle

Lue lisää

Lue lisää aiheesta 5 pientä tekoa, joilla tuet pienyrittäjää
OmaSp:n asiakas
OmaStoori

5 pientä tekoa, joilla tuet pienyrittäjää

Lue lisää

Lue lisää aiheesta Kolme omannäköistä kesätyötarinaa
Kesätyöntekijöitä
OmaStoori

Kolme omannäköistä kesätyötarinaa

Lue lisää

Lue lisää

    Henkilöasiakas