Yleistä
Kaupan toteutuessa asiakkuutesi siirtyy 1.9.2024. Pidämme sinut ajan tasalla pankkipalveluiden siirtoon liittyvissä asioissa ja saat lisää tietoa asiakkuuden siirtymiseen liittyen vaiheittain. Toukokuun lopussa lähetimme ensimmäisen kirjeen, jossa on paljon tärkeää tietoa asiakkuuden siirtoon liittyen.
Olet saanut Handelsbankenista asiakastiedotteita alkuvuodesta, joissa kerromme tarkemmin asiakkuuden siirtymiseen liittyvistä toimenpiteistä. Lähetimme ensimmäisen oman asiakaskirjeemme toukokuun lopussa.
Handelsbankenista siirtyvien palveluiden kuukausittain veloitettavat palvelumaksut säilyvät ennallaan siirron yhteydessä.
Mikäli tarvitset uusia palveluita, kartoitamme mielellämme palvelujen lisätarvetta. Mahdollisista uusista palveluista sekä konttoripalveluista veloitamme palveluhinnaston mukaisesti.
Handelsbankenissa olevat talletukset kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen jälkeen siirtyvät talletukset siirtyvät korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Muutoksen vaikutus on käytännössä vähäinen. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset.
OmaSp:lle eivät siirry luottokorttisopimukset, arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit eivätkä valuuttatilit. Saat näistä lisätietoa Handelsbankenista myöhemmin.
Jos olet saanut Handelsbankenista kaksi lähes saman sisältöistä kirjettä, niin tällöin osa palveluistasi siirtyy OmaSp:lle ja osa S-Pankkiin. Tietojasi tullaan siirtämään molemmille pankeille.
Kannattaa olla yhteydessä Handelsbankenin asiakaspalveluun, jossa sinua voidaan neuvoa tarkemmin. Valmistauduthan tunnistautumaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi yhteydenoton aikana.
Tutut pankkiasiantuntijat siirtyvät palvelemaan sinua myös OmaSp:ssä. Saat palvelua ruotsin kielellä kuten ennenkin. OmaSp:ssä virallinen palvelukieli on suomi, siitä syystä kaikki sopimuksemme ja sopimusehtomme sekä verkkopankkimme ja sovelluksemme ovat suomen kielellä.
Kyllä saat. Avaamme uudet OmaSp konttorit nykyisten 45 konttorin lisäksi Kuopioon, Vaasaan ja Vantaalle ja 30 pankkiasiantuntijaa siirtyy Handelsbankenista OmaSp:hen.
Kyllä voit. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään numerossa 020 764 0600 arkisin 8-20 sekä lauantaisin 10-14 paikallisverkkomaksun/ matkapuhelinmaksun hinnalla.
Handelsbanken on tehnyt sopimuksen yrityskaupasta OmaSp:n, S-Pankin ja HenkiFennian kanssa. Yrityskaupassa OmaSp:lle siirtyvät pk-yritykset sekä pk-yrittäjien henkilökohtaiset pankkiasiat. Me OmaSp:ssä tarjoamme mielellämme pankkipalvelut koko perheelle. Meillä sama pankkiasiantuntija hoitaa sekä yrittäjän että yrittäjän perheen asiat. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme tai varata ajan tapaamiseen sivuillamme omasp.fi halutessasi avata asiakkuuden myös perheenjäsenillesi.
Sinun tulee ilmoittaa uusi tilinumero kaikille tahoille, joilta saat maksusuorituksia, kuten palkkatuloa. Voit ilmoittaa uuden tilinumerosi vaivattomasti useimmille tahoille sähköisesti esim. verohallinnolle ja Kelalle. Muistathan, että voit ilmoittaa uuden tilinumeron myös sähköisissä palveluissa vasta 1.9.2024 alkaen.
Tilille voi tulla maksusuorituksia vasta 1.9.2024 alkaen.
Voit soittaa OmaSp:n asiakaspalveluun numeroon 020 764 0600.
Suoritukset ohjautuvat kolmen kuukauden ajan. Huolehdithan tilinumeron ilmoittamisesta kuitenkin pikimmiten 1.9. jälkeen. Ulkomaanmaksut ja SEPA pikamaksut eivät ohjaudu enää 1.9. jälkeen.
Tilit ja talletukset
Tilit ja talletukset pysyvät ennallaan ja siirtyvät automaattisesti asiakkuutesi siirron myötä.
Palveluiden siirtyminen Handelsbankenista ei vaikuta OmaSp:ssa jo ennestään oleviin palveluihin.
Kannattaa kuitenkin sopivassa hetkessä varata aika konttoriin kokonaisuuden läpikäymiseksi.
Lähetimme toukokuussa sinulle kirjeen, jossa kerroimme uuden tilinumeron.
Kyllä, tilinumerosi muuttuu. Sait tiedon uudesta tilinumerostasi toukokuun lopussa lähettämässämme kirjeessä.
Kyllä, talletus siirtyy samoin ehdoin.
ASP-tili siirtyy sellaisenaan.
Tilin korkoehdot säilyvät ennallaan.
Suoraveloitukset siirtyvät automaattisesti.
Suoraveloitukset siirtyvät. Jos jostain syystä e-laskutus lakkaa toimimasta, laskuttaja saa tästä tiedon ja lähettää laskun postitse. Tämän jälkeen voit jälleen tehdä uuden e-laskutussopimuksen.
E-laskusopimukset siirtyvät automaattisesti.
E-laskujen kautta tulleet suoraveloitukset siirtyvät, mutta mikäli käytössäsi on SEPA-suoraveloituksia, sinun tulee ilmoittaa laskuttajalle uudet tilinumerot/BIC-tiedot ja samalla valtuuttaa pankkimme hoitamaan SEPA-suoraveloituksia olemalla yhteydessä pankkiimme. Toimenpiteiden jälkeen SEPA-suoraveloitus veloittuu automaattisesti OmaSp:n tililtä.
Euromääräiset maksut Euroopan alueelta siirtyvät automaattisesti uudelle tilille kolmen kuukauden ajan siirtymisen jälkeen. Välttääksesi viiveitä, ilmoita uusi tilinumero ja BIC-tieto jo hyvissä ajoin kaikille tahoille, joilta saat suorituksia tilillesi.
Kyllä, tilin korkoehdot säilyvät ennallaan.
Huolehdimme tilinumeron vaihtamisen puolestasi maksupalvelutehtävien ja verkkopankin maksupohjien veloitustileihin sekä e-laskuihin ja suoramaksuihin.
OmaSp:n puolella aktivoidaan sellaiset tilit, joiden Handelsbanken tili on aktiivisessa tilassa siirtohetkellä.
Mikäli Handelsbankenissa oleva tili ei siirry koska tili on lopetettu ennen siirtohetkeä, OmaSp:ssä oleva tili poistetaan, ja sitä tilinumeroa ei voida käyttää sen jälkeen.
Tilille etukäteen syötetyt eräpäiväiset maksut säilyvät ja veloittuvat annettuna eräpäivänä vaikka eräpäivä olisi 1.9.2024 jälkeen.
Kortit
Sekä Debit- ja Online Debit -kortit siirtyvät OmaSp:lle. Saat lisätietoa uusista korteista hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa.
Kyllä, lähetämme sinulle kesän aikana uuden OmaSp:n pankkikortin nykyisen korttisi tilalle. Lähetämme sinulle vielä erikseen kirjeen, jossa kerromme asiakkuuden siirrosta johtuvasta käyttökatkosta ja uuden kortin käyttöönotosta. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina. Tarkemmat toimintaohjeet OmaSp:n maksukortin käyttöönotosta ja turvallisesta käytöstä ovat korttisaatteessa.
Voit halutessasi hakea uutta luotollista OmaSp korttia asiakkuuden siirron jälkeen kätevästi verkkopankistasi tai olemalla yhteydessä konttoriimme.
OmaSp luottokortilla saat maksuttomana lisäominaisuutena 180 päivän Ostoturvavakuutuksen vähintään 50 euron arvoiselle tuoteostokselle, mikäli ostos on maksettu kortin Credit- ominaisuudella. Vakuutuksen kertakorvaus on sama kuin vuosikorvauksen maksimisumma 2 500 €. Lue lisää Ostoturvavakuutuksesta kotisivuiltamme!
Pääsääntöisesti turvarajasi säilyvät ennallaan, mikäli olet nämä erikseen asettanut nykyiselle Handelsbankenin kortillesi. Uutena turvarajana sinulle tulee kortilla pelaamisen salliminen sekä estäminen. Yhdistymisen yhteydessä pelaaminen estetään, mutta pystyt itse muokkaamaan turvarajat käyttöösi sopiviksi joko OmaMobiilissa, verkkopankin selainversiossa taikka olemalla yhteydessä konttoriisi.
Mikäli et ole asettanut erillisiä turvarajoja Handelsbankenin maksukortillesi, asetetaan kortillesi oletusarvoiset turvarajat. Turvallisuussyistä nämä ovat maltilliset. Käythän päivittämässä omat turvarajasi juuri sinun arkeen sopiviksi yhdistymisen jälkeen!
Kaikki turvarajat voit päivittää älylaitteellasi OmaMobiilissa kohdasta Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset > Tee muutokset > Vahvista muutos. Tarkista samalla korttisi käyttöaluerajoitukset sinulle sopiviksi.
Kortti ja kortin tunnusluku toimitetaan erillisinä toimituksina turvallisuussyistä kortinhaltijan osoitteeseen. Saat ohjeen uuden kortin käyttöönotosta kortin mukana.
Uusi korttisi toimitetaan ulkomaan kotiosoitteeseesi, mikäli olet ilmoittanut kyseisen osoitteen pankille.
Saat uuden kortin elokuusssa hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa.
Uusi OmaSp pankkikorttisi toimii asiakkuuden siirron jälkeen 1.9. Ilmoitamme sinulle pankilla yhteystiedoissasi olevaan puhelinnumeroon tekstiviestillä, kun uusi korttisi on käytettävissä.
Ei säily. Uuden OmaSp kortin myötä saat uuden PIN-tunnuksen sekä kortin korttinumero, voimassaoloaika sekä muut kortin tiedot vaihtuvat asiakkuuden siirron myötä. Muistathan päivittää uudet kortin tiedot myös käytössäsi oleviin suoratoistopalveluihin ja maksullisiin sovelluksiin.
Saat uuden PIN-tunnuksen automaattisesti eikä tätä ole mahdollista muuttaa. Voit halutessasi tarkastaa PIN-tunnuksen kätevästi OmaMobiilista, mikäli tunnus pääsee unohtumaan.
Voit estää verkko-ostoja uudella OmaSp kortillasi asettamalla kortin verkko-ostojen turvarajaksi 0€. Huomioithan kuitenkin, ettei tämä aina estä kaikkia verkko-ostoja, joten pidäthän myös muut turvarajasi käyttöösi sopivina. Voit aina tarvittaessa muokata turvarajojasi OmaMobiilissa tai verkkopankin selainversiossa reaaliaikaisesti.
Voit tarkistaa uuden korttisi PIN-tunnuksen kätevästi OmaMobiilista kohdista Talous > Kortit > valitse kyseinen kortti > Asetukset > Katso PIN-koodi
Eivät säily. Muista päivittää uuden korttisi tiedot käytössäsi oleviin maksullisiin sovelluksiin ja suoratoistopalveluihin (mm. äänikirjapalvelut ja tv-tarjonta). Uuden kortin tiedot on mahdollista ilmoittaa palveluntarjoajille tai lisätä itse sovelluksessa kortin käyttöönoton jälkeen.
Kaikki OmaSp:n maksukortit on mahdollista lisätä Apple Pay-, Google Pay- ja Garmin Pay -sovelluksiin. Voit maksaa ostoksia sujuvasti mobiililaitteella kaupassa tai verkossa.
OmaSp:n asiakkaana vahvistat kortilla tehtävät verkko-ostot henkilökohtaisilla OmaSp pankkitunnuksillasi.
Voit tarkistaa ja päivittää turvarajat halutessasi OmaSp:n verkkopankissa kohdasta Tilit ja kortit > Kortit > Valitse oikea kortti, mikäli sinulla on näitä useampia > Turvarajat ja käyttöalueet > Vahvista mahdolliset tekemäsi muutokset.
Rajat voit myös päivittää älylaitteellasi OmaMobiilissa kohdasta Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset > Tee muutokset > Vahvista muutos. Tarkista samalla korttisi käyttöaluerajoitukset sinulle sopiviksi.
Jos uusi OmaSp korttisi katoaa tai varastetaan, soita pikimmiten sulkupalveluun p. 020 333 (ulkomailta +358 20 333).
Voit lopettaa uuden OmaSp kortin lopettamalla korttisopimuksen Handelsbankenissa ennen asiakkuuden siirtoa taikka sen jälkeen olemalla yhteydessä OmaSp asiakaspalveluun tai konttoriin.
Verkkopankki ja OmaMobiili
Kyllä. Verkkopankkisopimus siirtyy.
OmaSp:n verkkopankin ja mobiilipalvelut saat käyttöösi heti asiakkuuden siirron jälkeen.
Kirjautuessasi verkkopankkiin tietokoneella, löydät kirjautumispainikkeen heti etusivultamme www.omasp.fi.
Kirjautuminen Handelsbankenin käyttäjätunnuksella
Pääset kirjautumaan käyttämällä salasanana avaintunnuskortin ensimmäistä lukua. Toimi näin:
1. Anna Handelsbankenin käyttäjätunnus.
2. Anna salasanaksi avaintunnuskortin ensimmäinen (01) luku.
3. Vahvista sisäänkirjautuminen tekstiviestillä saapuvalla koodilla.
4. Luo uusi salasana.
Kirjautuminen uudella OmaSp:n käyttäjätunnuksella
Pääset kirjautumaan käyttämällä salasanana avaintunnuskortin ensimmäistä lukua. Toimi näin:
1. Anna OmaSp:n uusi käyttäjätunnus.
2. Anna salasanaksi avaintunnuskortin ensimmäinen (01) luku.
3. Vahvista sisäänkirjautuminen tekstiviestillä saapuvalla koodilla.
4. Luo uusi salasana.
Pankkiasiat hoituvat helposti puhelimella tai tabletilla paikasta ja ajasta riippumatta, kun lataat laitteellesi sovelluskaupasta OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellukset. OmaVahvistus -sovelluksella voit tunnistautua ja se on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa tapahtumat. Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman nelinumeroisen PIN-koodisi.
Tarkista, että sinulla on tallessa avaintunnuslukukortti sekä verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana sekä tekstiviestin lisävahvistus. Tarvitset niitä OmaVahvistus-sovelluksen avaamiseen. Vaihtoehtoisesti voit avktivoida sovelluksen myös toisen pankin pankkitunnuksilla.
Löydät yksityiskohtaiset ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon sivuiltamme https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/tunnistautuminen-ja-vahvistaminen/omavahvistus
Lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/digiasiointi/omamobiili
Varmistathan, että olet ottanut tekstiviestin lisävahvistuksen käyttöön verkkopankin selainversiossa, kun aktivoit käyttöösi OmaVahvistus -sovelluksen. Lisävahvistusta tarvitset ainoastaan silloin, kun lataat OmaVahvistus -sovelluksen ensimmäistä kertaa tai jos sovellus ladataan uudestaan.
Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta, tarvitset tekstiviestin lisävahvistuksen maksujen vahvistamiseen. Voit tutustua tarkemmin https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/tunnistautuminen-ja-vahvistaminen/lisavahvistaminen
Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi muista kirjoittaa pankin verkkosivun koko osoite aina selaimen osoitekenttään ja siirtyä verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta tai käyttämällä OmaMobiili -sovellusta.
Verkkopankkitunnuksesi säilyvät ennallaan, mikäli toisin ei ole ilmoitettu. Jos Handelsbankenin käyttäjätunnuksesi sisältää kirjaimia, olet saanut uuden OmaSp:n käyttäjätunnuksen toukokuussa lähettämässämme kirjeessä.
Jos saamasi kirje ei ole enää tallessa, voit tarkistaa uuden käyttäjätunnuksen asiakaspalvelustamme.
Kirjautuessasi verkkopankkiin tietokoneella, löydät kirjautumispainikkeen heti etusivultamme www.omasp.fi.
Saat mobiilipankin käyttöön samoilla tunnuksilla. Mobiilipankin käyttöön tarviset OmaMobiili -sovelluksen lisäksi myös OmaVahvistus -sovelluksen.
Ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon: https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/tunnistautuminen-ja-vahvistaminen/omavahvistus
Lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta: https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/digiasiointi/omamobiili
Verkkopankissa olevat maksupohjat siirtyvät automaattisesti.
Jos verkkopankin käyttäjätunnuksesi ei sisällä kirjaimia, säilyvät verkkopankkitunnuksesi ennallaan. Muussa tapauksessa sait meiltä uuden käyttäjätunnuksen toukokuussa lähettämässämme kirjeessä. Voit kirjautua OmaSp:n verkkopankkiin nykyisillä Handelsbankenin verkkopankkitunnuksilla ja käyttäjätiedoilla. Avaintunnuskorttia tarvitset OmaVahvistus- ja OmaMobiili -sovellusten lataamiseen.
OmaSp:n asiakkaana saat avaintunnuskortin konttoreistamme tai tilaamalla asiakaspalvelustamme.
OmaVahvistus on OmaMobiilin tunnistussovellus.
Et tarvitse enää paperisia avainlukulistoja, vaan pystyt tekemään verkko-ostoksia ja tunnistautumaan verkossa sovelluksen avulla.
Kyllä. Tarkista jo hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa, että sinulla on tallessa Handelsbankenin
• verkkopankin käyttäjätunnus
• avaintunnuslukukortti sekä
• tekstiviestin lisävahvistus
Jos sait toukokuun lopussa lähettämässämme kirjeessä tiedon, että käyttäjätunnuksesi muuttuu, käytä sitä kirjautumiseen.
OmaSp:n verkkopankin käyttäjätunnus ei sisällä kirjaimia ja siksi käyttäjätunnuksesi muuttuu.
Lainat ja vakuudet
Kyllä. Lainat vakuuksineen siirtyvät.
Kyllä, Handelsbanken prime-korko säilyy lainalla.
Lainat siirtyvät nykyisin ehdoin, myös viitekorko.
Opintolainat tullaan siirtämään muista lainoista poiketen hieman myöhemmin. Entiset ehdot säilyvät. Olemme sinuun yhteydessä asian tiimoilta.
Asuntolainat siirtyvät nykyisin ehdoin.
Kulutusluotot siirtyvät entisin ehdoin.
Et voi käyttää lainan maksamiseen laskua, koska maksun saajan tilinumero sekä lainan viitenumero ovat Handelsbankenin.
Näet uuden OmaSp:n lainanumeron verkkopankissa kohdassa Lainat.
Lainan viitenumeron voit muodostaa OmaSp:n viitenumerolaskurilla osoitteessa https://www.omasp.fi/yritysasiakas/arjen-raha-asiat/tilit-ja-maksuliikenne/viitenumerolaskuri
Saat uuden lainanumeron sekä viitenumeron käyttöösi myös asiakaspalvelustamme numerosta 020 764 0600
Kyllä, lainat siirtyvät nykyisin ehdoin, lyhennysvapaa säilyy.