Hyppää pääsisältöön
OmaSp:n asiantuntija

Ohjeita turvalliseen verkkopankin käyttöön

Olemme koonneet tälle sivulle ohjeita verkkopankin sekä OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellusten turvalliseen käyttöön. Otathan nämä ohjeet huomioon käyttäessäsi pankin digitaalisia palveluita. Seuraathan myös pankkimme turvallisuustiedotteita ajankohtaista osiossamme sekä sosiaalisen median kanavissamme.

Lisätietoja verkkopankin turvallisesta käytöstä

Olet vastuussa verkkopankkitunnustesi käytöstä, joten ethän luovuta tunnuksiasi eteenpäin. Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja avaintunnuskortista. Avaintunnuskortin käytön voit korvata OmaVahvistus -tunnistussovelluksellamme. OmaVahvistus -sovellus on tunnistussovellus, jolla voit vahvistaa tapahtumia pankin verkkopalveluissa (OmaMobiili, verkkopankki, tunnistuspalvelu, verkkomaksu). Sovellus toimii sekä pankin henkilö- että yritysasiakkailla. Pankkitunnuksilla voit varmentaa oman henkilöllisyytesi paitsi verkkopankissa myös monissa muissa sähköisissä palveluissa. 

Tärkeintä on muistaa, että pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset eikä niitä pidä luovuttaa koskaan eteenpäin, ei edes perheenjäsenelle. Jos käytät pankin mobiilisovelluksia (OmaMobiili ja OmaVahvistus), älä myöskään luovuta mobiililaitteesi pääsykoodia tai OmaVahvistuksen PIN-koodia kenellekään.  

Alaikäiselle luovutetut tunnukset on tarkoitettu alaikäisen omaan käyttöön, eikä huoltajilla ole oikeutta käyttää tunnuksia alaikäisen puolesta. Me pankissa opastamme alaikäistä pankkitunnusten käytössä. 

Tunnusluvut, salasanat ja avainlukukortti pitää säilyttää huolellisesti ja erillään toisistaan. Varmista säännöllisesti, että tunnuksesi ovat tallessa. Suojaa tunnuksesi siten, ettei näppäilemäsi tai näytöllä olevat tiedot näy ulkopuolisille ja varmista, että tiedot eivät jää ulkopuolisten saataville.  

Pankki voi lähettää sinulle sähköpostilla tai tekstiviestillä ilmoituksen saapuneesta allekirjoituspyynnöstä. Viesti ei koskaan sisällä linkkiä. Pankki, poliisi tai viranomainen ei koskaan kysy tunnuksiasi puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Näin toimii ainoastaan rikollinen. Noudatathan siis erityistä varovaisuutta sähköpostilla tai tekstiviestillä saapuvien linkkien suhteen. Jos et ole varma viestin oikeellisuudesta, tarkista asia asiakaspalvelustamme. 

Kirjaudu OmaSp:n verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta osoitteesta www.omasp.fi kirjoittamalla osoite suoraan internetselaimen osoitekenttään tai käytä OmaMobiili -sovellusta. Älä siis koskaan kirjaudu verkkopankkiin hakukoneen linkin kautta (kuten Google tai Bing) tai tekstiviestillä tai sähköpostilla saapuvasta linkistä. 

Muista aina kirjautua ulos verkkopankista “Kirjaudu ulos” -painikkeella. Tällöin voit olla varma, että verkkopankki sulkeutuu, eikä kukaan muu pääse käyttämään sitä. Jos käytät verkkopankkia julkisissa tiloissa, muista aina tyhjentää selaimen välimuisti ja historiatiedot uloskirjautumisen jälkeen. Sulje myös käyttämäsi internetselain. 

Päivitä verkkopankissasi maksujen osalta sallittujen maiden lista: valitse verkkopankista ne maat, joihin maksat maksuja tileiltäsi, ja estä ne maat, joihin et tee maksuja. Näin tililtäsi ei voi maksaa määritellyn alueen ulkopuolelle. Voit myös rajoittaa maksun enimmäismäärää olemalla yhteydessä omaan konttoriisi tai asiakaspalveluumme. 

Jos tunnuksesi tai niiden osa katoaa, joutuu vääriin käsiin tai epäilet, että olet antanut tunnuksesi huijaussivustolle, sulje viipymättä verkkopankkitunnuksesi soittamalla OmaSp:n asiakaspalveluun p. 020 764 0600 (ark. klo 8–20, la 10–14) tai sulkupalveluun 24 h p. 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Sulkupalvelu on auki joka päivä ja ympäri vuorokauden. Saat uudet tunnukset käyttöösi olemalla yhteydessä OmaSp:n konttoriisi. 

Myös pankilla on oikeus sulkea tunnuksesi tai rajoittaa niiden käyttöä ehtojen mukaisesti. Tutustu ennen tunnusten käyttöönottoa huolellisesti verkkopankkisopimukseen ja henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla käytettävien palveluiden yleisiin ehtoihin. Ehdot löytyvät tämän sivun liitteistä. 

  • 3.3. Pankkitunnusten säilyttäminen
  • 3.4. Ilmoitus pankkitunnusten katoamisesta tai joutumisesta sivullisen haltuun tai tietoon
  • 3.5. Pankkitunnusten käyttäminen sähköiseen tunnistamiseen (Tunnistuspalvelu)
  • 3.6. Asiakkaan vastuu pankkitunnusten käyttämisestä
  • 3.7. Asiakkaan vastuu pankkitunnusten käyttämisestä sähköisessä tunnistamisessa (Tunnistuspalvelu)
  • 8. Pankin oikeus sulkea pankkitunnukset
  • 13.2. Pankin ilmoitukset petolliseen toimintaan ja turvallisuuteen liittyvistä uhkista

 

Katso myös