Bankens roll i att bygga den finländska välfärden
I och med hållbarhetsprogrammet är vårt mål att fördjupa och främja hållbarhetsarbetet så att det svarar på allt strängare hållbarhetskrav i förväg.
Vårt hållbarhetsarbete grundar sig på vårt företags värderingar och affärsverksamhetsprinciper, våra intressenters förväntningar och de megatrender som påverkar vår verksamhet. Baserat på dessa har vi definierat tre av våra viktigaste hållbarhetsteman – vi är nära och närvarande människor, vi främjar gemensamt välbefinnande och hållbar utveckling.
I vår företagsansvarsrapport granskar vi effekterna av vår verksamhet på miljön, människor och samhället genom att iaktta direktivet om tillbörlig aktsamhet och dubbel väsentlighetsanalys. Hållbarhetsprogrammet och -rapporten har upprättats i enlighet med principerna i GRI-standarderna.
Bankerna har genom tiderna haft en betydande roll i att bygga finländarnas välfärd. Vi deltar i att producera grundläggande bastjänster och verksamhetsmöjligheter för medborgare, företag och samhällen. Företagsansvar innebär också att följa branschens gemensamma praxis, lagar och regler samt principerna för hållbar utveckling.
Hållbarhet är kärnan i OmaSp
I OmaSp baserar sig hållbarhetsprogrammet på värderingar, affärsverksamhetsprinciper, intressenternas förväntningar och verksamhetsmiljöns megatrender. Nöjda kunder utgör kärnan i vår strategi. Vårt mål är faktiskt att uppnå branschens högsta kundnöjdhet, vilket vi eftersträvar genom att vara närvarande i kundernas liv. Vår entreprenörsmässiga och motiverade personals inställning har en nyckelroll i det.
OmaSp är finländsk och Finlands största Sparbank. Vår bankhistoria är 148 år gammal. Vi är starkt engagerade i våra kunder, vår personal och vår verksamhetsmiljö och drar därför vårt strå till stacken för att bygga ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle.
Vi främjar och utvecklar aktivt lokal och regional livskraft genom att erbjuda arbetsplatser på landsbygden och finansiera lokala privat- och företagskunder. Vi stöder lokal samarbetsanda på orterna för våra lokalkontor och i närregionen samt välmående genom tillfällen som vi arrangerar eller genom att delta i lokala evenemang. Personalen är vår viktigaste resurs och vi vill sköta om vår personals trivsel och välmående både på en fysisk och psykisk nivå. En välmående personal och därmed nöjda kunder skapar grunden för vår banks utveckling och framgång.
En betydande del av OmaSp:s avkastning återbetalas till våra kunders närliggande samhällen och allmännyttiga ändamål via OmaSp:s stiftelser och andelslag, som stöder sina influensområdens välmående, ekonomi och livskraft. De delar årligen ut stipendier och understöd, med vilka till exempel ekonomisk uppfostran, forskning, barns motionshobbyer, ungdomsarbete, kultur och naturskydd stöds.
Vid försäljning av produkter och tjänster syns hållbarheten hos oss genom vårt ansvar för kundernas ekonomiska välfärd. Till exempel genom att fokusera på beviljandet av lån med säkerheter till solventa kunder, genom tips om förmögenhetsförvaltning, eller genom att se till att kundens betalningsförmåga bevaras med ett låneskydd vid arbetslöshet eller sjukdom. Vid val av marknadsförings- och mässprodukter har vi redan i flera år valt att använda återvunnet material eller biomaterial. Vi har övergått till grön el i våra kontor. Eftersom den största delen av vårt koldioxidavtryck består av utsläpp från köpta tjänster, kräver vi företagsansvar av våra partner.
Vi främjar barns och ungas välfärd och ekonomiska kunskaper genom att delta i olika program som lär ut ekonomiska kunskaper, till exempel Oma Onni, som är en webbinlärningsmiljö avsedd att utveckla ungas ekonomiska kunskaper eller i TAT:s Företagsby, där grundskoleelever lär sig om arbetslivet, ekonomi och samhället.
OmaSp rapporterar och följer årligen upp hur målen för de fastställda ansvarstemana verkställs med hjälp av en hållbarhetsrapport. OmaSp stöder också alla FN:s 17 mål om hållbar utveckling, varav fem av de mest väsentliga målen som påverkar har lagts till som en del av vår dagliga ledning, strategi och operativa aktiviteter.
Vårt hållbarhetsprogram och vår hållbarhetsrapport har upprättats i enlighet med principerna i GRI-standarderna. Med standarderna skapar vi enhetliga principer för hur vi rapporterar om vår väsentliga påverkan på människor, miljö och ekonomi. Med detta vill vi öka transparensen i vår rapportering om hållbarhetsfrågor. I rapporten har vi strävat efter att fokusera på det väsentliga och hoppas att den tydliga strukturen ska underlätta läsbarheten. I och med det uppdaterade hållbarhetsprogrammet är vårt mål att fördjupa och främja hållbarhetsarbetet så att det svarar på allt strängare hållbarhetskrav i förväg.
För att förtydliga vårt hållbarhetsarbete har vi sammanfattat hållbarhetsperspektiven i tre olika teman, som vårt hållbarshete nu och i framtiden består av:
- Vi är nära och närvarande för människorna
- Vi främjar gemensamt välbefinnande
- Vi främjar hållbar utveckling
Vi har skapat en vägkarta för dessa hållbarhetsteman, som visar hållbarhetsarbetets riktning för de kommande åren. Förverkligandet av vägkartan följer vi årligen med vår hållbarhetsrapport. Som en del av hållbarhetsprogrammets uppdatering har vi identifierat 10 hållbarhetsperspektiv som är viktiga för oss i den närmaste framtiden, kring vilka vårt ansvarsarbete är uppbyggt. Även om alla dessa perspektiv är viktiga för oss med tanke på vårt arbete, har vi bedömt att vi måste fästa särskild uppmärksamhet kring tre av perspektiven:
- Stöda kunderna i att sköta och utveckla sin privatekonomi
- Finansiera hållbara finansieringsobjekt och erbjuda hållbara placeringsprodukter
- Regelbundet syna investeringars och portföljers klimatrisker
Vi ökar vår personals kunskaper om hållbarhet bland annat genom utbildningar och övergår till 100 % återvunnet material för våra bankkort. Dessutom granskar vi olika modeller för att främja klimatarbetet och skapar en koldioxidneutral vägkarta, som beskriver vårt mål om koldioxidneutralitet och åtgärderna för att nå målet.
Hållbarhet hos oss på OmaSp innebär framför allt dagligen uppfyllda löften och vardagliga handlingar.