Hoppa till huvudinnehåll
Oma Säästöpankin asiakas

Mobilbetalning – betala med mobilen

Att betala med mobilen är säkert, enkelt och snabbt både i butiker och på nätet.

Flexibla betalningar med mobilbetalning

Mobilbetalning är en betalning som görs med en smarttelefon, smartklocka eller annan smart enhet. Alla OmaSp:s betalkort kan tas i bruk i Apple Pay, Google Pay och Garmin Pay. Observera att Plussa-egenskapen som är kopplad till kortet inte fungerar vid mobilbetalning, utan du måste visa ditt Plussa-kort separat i kassan för att utnyttja din förmån.

Du kan ta i bruk Apple Pay och Google Pay i OmaMobiili eller Wallet i din enhet. I OmaMobiili är aktivering möjlig redan innan du har fått det fysiska kortet, exempelvis när du beställer ett nytt kort. Detta är möjligt så fort kortet syns i appen. Du kan aktivera Garmin Pay genom att lägga till kortet i Garmin Connect-appen.

Du kan börja använda mobilbetalning på din smarta enhet cirka en timme efter att kortet har aktiverats. 

Mobilbetalning är säkert

För att betala behöver du bara en smart enhet, som en smarttelefon eller smartklocka som du ofta har med dig – det är alltså inget problem om du glömmer plånboken hemma. I Wallet på mobilen kan du spara alla dina betalkort och välja vilket kort du vill använda vid varje tillfälle. Att betala med en smart enhet går lika snabbt som att använda kontaktlös betalning med ett kort, men till skillnad från den kontaktlösa betalningsfunktionen finns det inget automatiskt maxbelopp för mobilbetalning. Mobilbetalning omfattas dock av de köpgränser som du satt för kortet.

När du använder mobilbetalning behöver du inte knappa in kortets PIN-kod i betalterminalen, så du kan vara säker på att PIN-koden inte hamnar i fel händer i samband med betalningen. Kortanvändningen måste däremot bekräftas biometriskt, till exempel genom ansiktsigenkänning eller avläsning av fingeravtryck. Det är också alltid möjligt att bekräfta betalningen med den PIN-kod som du har ställt in på enheten.

Vad ska jag göra om jag tappar bort min smarta enhet? 

Om du tappar bort en telefon eller smart enhet på vilken du har använt MobilePay, Apple Pay, Google Pay eller Garmin Pay, eller om enheten blir stulen, ska du genast spärra de betalkort som är kopplade till enheten. Du når spärrtjänsten på telefonnumret 020 333 i Finland och +358 20 333 när du är utomlands. Spärrtjänsten betjänar dig dygnet runt. Sulkupalvelu palvelee sinua vuorokauden ympäri.

Börja använda mobilbetalningstjänster