Hoppa till huvudinnehåll
Oma Säästöpankin kortti

Det bästa sättet att betala fakturor

Du kan betala fakturor enkelt och säkert i nätbanken samt i vår app OmaMobiili. Som kund hos oss är du dessutom alltid välkommen att besöka vårt kontor för att betala fakturor. Det är även möjligt att betala fakturor smidigt i våra e-faktura- och direktbetalningstjänster samt i tjänsten Oma maksukuori.

Betala fakturor i nät- och mobilbanken 

Om du har tillgång till nätbankskoder kan du betala fakturor när som helst, var du än befinner dig. När du har loggat in i nätbanken kan du göra nya betalningar genom att gå till fliken Betalningar. När du betalar i OmaMobiili kan du använda telefonens eller surfplattans kamera för att läsa av streckkoden längst ner på fakturan, så behöver du inte ange fakturauppgifterna manuellt. 

Streckkoder och virtuella streckkoder underlättar betalning av fakturor

Om din faktura har en streckkod kan du mata in dess siffersekvens med funktionen Läs av streckkod och läsa av betalningsuppgifterna automatiskt från fakturan. Om du använder en telefon eller surfplatta som har en kamera kan du hålla kameran över streckkoden på din pappersfaktura, så läser enheten automatiskt av koden. När det gäller elektroniska fakturor, som exempelvis skickas via e-post, innehåller fakturorna oftast en virtuell streckkod. I sådana fall kan du hämta betalningsuppgifterna genom att kopiera den virtuella streckkoden, som är den långa siffersekvensen som visas på fakturan, och klistra in den i fältet Virtuell streckkod under Läs av streckkod i OmaMobiili.  

E-faktura är ett bekymmersfritt sätt att hantera dina fakturor. Istället för en pappersfaktura i posten kommer den elektroniska e-fakturan till din nätbank och du kan granska och godkänna den snabbt. Vid behov kan du ändra betalningsuppgifterna. För nätbanksanvändare är e-fakturan ett enkelt, snabbt, kostnadsfritt och miljövänligt sätt att betala fakturor. Om du önskar kan betalningen av e-fakturorna göras fullt automatiskt. Läs mer om fördelarna med e-faktura.

E-faktura

Om du inte använder nät- eller mobilbanken kan du ta i bruk direktbetalningstjänsten. Direktbetalning är ett enkelt, smidigt och avgiftsfritt sätt att hantera dina regelbundet återkommande räkningar, som bolagsvederlag och elräkningar, genom automatisk betalning från ditt konto. Då informeras du inte om betalningen per post, utan ditt konto debiteras för betalningen på förfallodagen enligt överenskommelse. Alla betalningar som görs som direktbetalningar visas i nästa månads kontoutdrag, som även fungerar som kvitto för fakturor som betalats i banken. 

Till exempel kan du kontrollera från fakturautställarens hemsidor om direktbetalning är möjlig. Vi kan också kontrollera detta i banken. Du kan ta i bruk direktbetalning genom att ingå ett direktbetalningsavtal i banken. Du behöver ta med dig den senaste fakturan från fakturautställaren samt ditt identitetsbevis. Direktbetalning tas i bruk från och med nästa faktura. Se därför till att det belopp som krävs för att betala fakturan finns på kontot vid fakturans förfallodag. 

Information om kommande direktbetalningar skickas hem till dig av fakturautställaren. Om du vill ändra beloppet eller förfallodagen för en faktura som betalas med direktbetalning ska du kontakta fakturautställaren i god tid innan fakturan ska betalas. Du kan även besöka oss så ändrar vi betalningarna på kontoret. Kontakta banken om du vill säga upp direktbetalningsavtalet. 

Om du inte har nätbankskoder och du inte har möjlighet att använda direktbetalning, kan du betala fakturor med betalkuvert. Betalkuverten är kostnadsfria och du kan hämta nya från ditt närmaste kontor eller genom att beställa dem från vår kundtjänst. Portot är redan betalat. Fyll bara i dina betalningsuppgifter på fakturan och din underteckning, lägg fakturan i kuvertet och för det till den närmaste postlådan. Vi betalar fakturan som du skickat i betalkuvertet och debiterar summan från ditt konto. 

För betaltjänstuppdrag debiterar vi en serviceavgift enligt prislistan. Om du vill ha ett kvitto på fakturan som en avgiftsbelagd tilläggstjänst markerar du fakturan med ett K (stor bokstav) så skickar vi kvittot med posten till din hemadress. För att vi ska kunna betala din faktura inom utsatt tid, måste uppdraget i betalkuvertet vara oss till handa senast 5 bankdagar före förfallodagen.

Även efter dödsfallet kommer sannolikt fakturor i den avlidnes namn. Ett vanligt bekymmer för de anhöriga är hur fakturorna ska betalas. Att betala räkningar hör till att sköta ärenden för ett dödsbo. Dessa och andra räkningar som är direkt relaterade till dödsfallet kan betalas av änkan/änklingen eller en enskild delägare i dödsboet. De kan endast betalas från den avlidnes konto mot entydiga fakturor. Dödsboets räkningar kan läggas i ett betalkuvert för att betalas i bankens betalningstjänst när en delägare i dödsboet har undertecknat det (det räcker med en undertecknare). Det är inte möjligt att göra överföringar eller uttag från den avlidnes konto före bouppteckningen. Noggrann dokumentation måste göras över dödsboets bankärenden. Alla verifikationer och fakturor måste sparas.

Läs mer

    Privatkund