Så fungerar kontaktlös betalning
Den kontaktlösa betalningsfunktionen är automatiskt tillgänglig i alla våra kort. Du känner igen den genom symbolen med bågformer som finns på kortets framsida. När du betalar behöver du bara hålla bankkortet nära betalterminalens avläsare. Om du har ett kombikort görs debiteringen för betalningen alltid från ditt bankkonto. För Visa Credit- och Visa Business Credit-kort debiteras kreditkontot.
Ta i bruk kontaktlös betalning
Den kontaktlösa betalningsfunktionen finns automatiskt i alla våra kort. När du tar i bruk ett nytt bankkort måste du använda PIN-koden när du gör ditt första köp med kortet. Därefter aktiveras kontaktlös betalning och du kan använda funktionen vid köp som är mindre än 50 euro.
Kontaktlös betalning är säkert
Kontaktlös betalning gör kortbetalning vid mindre köp säkrare och snabbare då din PIN-kod inte kan hamna i fel händer i samband med betalningen. Betalterminalen kan av säkerhetsskäl kräva PIN-kod även vid köp som är mindre än 50 euro. Detta görs för att förhindra missbruk och säkerställa att den som använder kortet är dess verkliga ägare. Om beloppet är större än 50 euro måste betalningen bekräftas som vanligt genom att sätta in kortet i betalterminalen och knappa in PIN-koden.
Kortet får aldrig överlämnas till en annan person ens i samband med kontaktlös betalning. Kortet ska inte lämna ditt synfält under betalningen. Kom också ihåg att kontrollera att beloppet stämmer när du använder kontaktlös betalning. Betalterminalen bekräftar att betalningen har genomförts med en ljussignal, ett blippljud eller en text.
Gör så här om ditt kort förvinner
Om du tappar bort ditt kort, det blir stulet eller om du upptäcker felaktiga korttransaktioner, ska du genast ringa spärrtjänsten. Du når spärrtjänsten på telefonnumret 020 333 i Finland och +358 20 333 när du är utomlands. Spärrtjänsten betjänar dygnet runt.
Om du tappar bort en telefon eller smart enhet på vilken du har använt MobilePay, Apple Pay eller Google Pay, ska du genast spärra de betalkort som är kopplade till enheten. Om det behövs ska du även göra en kortreklamation.