Hyppää pääsisältöön
OmaStoori,
Asiointi

Mietitkö pankin vaihtoa? Lainamarginaalien lisäksi pankkien palvelussa on huomattavia eroja

Pankin asantuntija pankkisalissa.

Suomalaiset ovat perinteisesti hyvin asiakasuskollisia pankilleen. EPSI Ratingin vuoden 2023 tutkimuksen mukaan vain yhdeksän prosenttia suomalaisista sanoo harkitsevansa pankin vaihtoa vuoden sisällä ja 21 prosenttia sanoo olevansa asiasta epävarma. ”Onhan meillä sanontakin, että pankin kanssa ollaan naimisissa asuntolainan otettuaan. Tästä voisi päätellä, että pankin vaihtaminen on mahdotonta tai ainakin vaikeaa. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa”, OmaSp:n rahoituspäällikkö Jarno Annala korjaa.

Päivitä asuntolainasi ja pankkipalvelusi nykyiseen elämäntilanteeseesi

Luontevin ajankohta pankkipalveluiden kilpailutukselle on silloin, kun otetaan uutta lainaa. Annala suosittelee kuitenkin tekemään vertailua eri pankkien välillä etenkin, jos oma taloudellinen tilanne on vuosien saatossa muuttunut. Asuntolainan lyhennystapaa, maksuerää tai viitekorkoa voidaan päivittää vastaamaan paremmin nykyhetkeä. 

”Nuorena otetun ensimmäisen asuntolainan osalta neuvotteluvaraa ei välttämättä ollut verrattuna tilanteeseen, jossa lainaa on jo lyhennetty ja tulotasokin on kohentunut”, Jarno Annala muistuttaa. ”Lainaan voidaan myös tehdä muutoksia, jotka helpottavat lainan takaisinmaksua korkotason noustessa. Esimerkiksi pidentämällä laina-aikaa saadaan pienennettyä kuukausittaista maksuerää.”

Varaa aikaOta yhteyttä

Jutta Selin on vaihtanut pankkia äskettäin. Hänelle asuntolainan marginaali ei ollut ainoa kriteeri, vaan pankin tarjoama kokonaispalvelu oli yksittäistä tuotevertailua ratkaisevampi. ”Haluan, että minulla on oma asiantuntija, joka hoitaa raha-asioitani kokonaisvaltaisesti. Varsinkin yrittäjälle säästäminen ja sijoittaminen tuo myös tulevaisuuden turvaa”, hän kuvailee. 

Selinille etenkin sujuva ja nopea palvelu on tärkeää. ”Vanhassa pankissani asioita piti hoitaa netissä ja vastauksia sai odottaa todella kauan. Minulle henkilökohtaisesti isot asiat tuntuivat olevan pankille merkityksettömiä”, hän kuvailee. ”Uudessa pankissa arvostan omaa asiantuntijaani, jolta saan vastauksen saman päivän aikana. Keskustelen asioista mielelläni myös kasvokkain, joten pankkikonttorin sijainnilla ja aukioloajalla on minulle merkitystä.”

Yrittäjä Jutta Selin kuntosalilla.

Jutta Selin pyörittää omaa toiminnallista saliaan Ylöjärvellä.

Huomioi nämä seikat, kun vertailet pankkeja

Pankkien vertailussa kannattaa miettiä, mitkä asiat ovat pankkisuhteessa tärkeitä. Asuntolainan marginaali, palvelumaksut ja lainan siirtokustannukset voivat olla yksittäisiä tekijöitä vaakakupissa. Lainojen osalta on myös hyvä huomioida, millaisia ratkaisuja pankki tarjoaa, jos haluat esimerkiksi muuttaa lainan kuukausierää tai lyhennystapaa.

Kannattaa tarkastella, mitä pankkipalveluita saat rahan vastineeksi:

  • Saatko oman yhteyshenkilön, joka voi tehdä päätökset nopeasti ja itsenäisesti?
  • Mitä kautta voit ottaa yhteyttä yhteyshenkilöösi?
  • Mistä kanavasta saat tarvittaessa apua ja mikä on keskimääräinen vastausaika? 
  • Saatko henkilökohtaista neuvontaa sijoittamiseen, vaikkei sinulla olisi tietynsuuruista sijoitussalkkua?
  • Millaiset digipalvelut pankilla on?
  • Mistä löydät sinua lähimmän pankkikonttorin?
  • Palveleeko pankki laajoilla aukioloajoilla?

Varaa aika

Pankin vaihtaminen käytännössä

Pankin vaihtaminen on helppoa myös asuntolaina-asiakkaille. ”Voimme tehdä useita asioita niin sanotusti konepellin alla, eli asiakkaan tarvitsee vain valtuuttaa uuden pankkinsa tekemään rahojen siirrot ja lopettamaan vanhan pankin palvelut”, Annala kertoo. ”Asiakkaalle jää ainoastaan uusien pankkiyhteystietojen ilmoittaminen esimerkiksi palkanmaksajalle, verottajalle ja Kelalle sekä pankkikortin tietojen päivittäminen.

”Odotin, että pankin vaihtaminen olisi ollut hankalampaa, mutta hankalat asiat hoidettiin minun puolestani ja prosessi oli simppeli”, Selin kuvailee.

Oma Säästöpankin asiantuntija

Askeleet pankin vaihtamiseen

1. Tapaaminen uuden pankin asiantuntijan kanssa verkossa tai konttorissa. Tapaamisessa käydään läpi tarpeesi pankkipalveluihin liittyen. Sinun tulee esittää pankin hyväksymä henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti, ajokortti ei käy). 

2. Asiakkuuden avaaminen. Saat tilinumeron sekä verkkopankkitunnukset ja sinulle tilataan uusi pankkikortti ja tunnusluku.

3. Allekirjoitat valtakirjan lainojesi ja pankkipalveluidesi siirtämiseen uuteen pankkiisi. Pankit hoitavat asiakkuuden siirron puolestasi. 

4. Ilmoita uusi tilinumerosi palkanlaskentaan, verohallintoon, Kelaan sekä muille vastaaville tahoille. Ilmoitus onnistuu useimpiin paikkoihin verkossa.

5. Ohjaa e-lasku ja suoraveloitukset uuteen pankkiisi. Myös pankki voi tehdä tämän puolestasi. 

Tule asiakkaaksemmeOta yhteyttä

Lue lisää