Verkkopankki on näppärä ja turvallinen
Verkkopankissa voit tarkastella tilitapahtumiasi, tehdä tilisiirtoja kotimaahan ja ulkomaille, maksaa laskuja ja hallinnoida saapuneita e-laskuja. Verkkopankissa näet myös lainojesi tai sijoitustesi tiedot ja voit tehdä niihin liittyviä muutoksia. Näet verkkopankissa myös pankkikorttiesi tiedot ja luottokortin tapahtumat, ja voit siirtää luottokortilta varoja käyttötilillesi. Voit myös muokata korttiesi turvarajoja. Pankkiasiointiin liittyviä sopimuksia voidaan myös arkistoida verkkopankkiin, jolloin sinun ei tarvitse säilyttää enää paperisia versioita. Tiliotteet ja palkkalaskelmat saat myös sähköisesti suoraan verkkopankkiisi.
Verkkopankkitunnukset käyttöösi
Pankkitunnusten avulla voit kirjautua OmaSp:n palveluihin, vahvistaa eri palveluntarjoajien verkkomaksuja, allekirjoittaa sopimuksia ja hakemuksia sekä tunnistautua eri viranomaisten palveluihin. Pankkitunnukset siis toimivat verkossa kuin henkilöllisyystodistuksena ja tarjoavat helpon tavan hoitaa monia arkisia asioita digikanavissa. Verkkopankkitunnukset voidaan avata sinulle pankin konttorissa.
Käytä verkkopankkia turvallisesti
Verkkopankin käyttö on turvallista, kun kiinnität huomiota pankin antamiin ohjeisiin verkkopankin käytöstä. Olemme koonneet ohjeita OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellusten sekä verkkopankin turvalliseen käyttöön. Otathan nämä ohjeet huomioon käyttäessäsi pankin digitaalisia palveluita.
Lisätietoja verkkopankista
Helpoin tapa tunnistautua verkkopankkiin kirjautuessa on käyttää älypuhelimeen tai tablettiin ladattavaa OmaVahvistus -sovellusta. Et tarvitse enää paperisia avaintunnuskorttia, vaan pystyt tekemään verkko-ostoksia ja tunnistautumaan verkossa sovelluksen avulla. Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman PIN-koodisi, jonka avulla jatkossa vahvistat tapahtumat. OmaVahvistus -sovellus ladattavissa Play Kaupasta ja App Storesta.
OmaVahvistusJos käytät verkkopankkiin kirjautuessasi tai tapahtumia vahvistaessasi avaintunnuskorttia, tulee sinulla olla tekstiviestilisävahvistus käytössäsi. Voit rekisteröidä puhelinnumerosi lisävahvistusta varten kirjautumalla verkkopankkiin avaintunnuskortilla. Mikäli sinulla on ulkomaalainen puhelinnumero tai sinun täytyy tehdä muutoksia aiemmin ilmoittamaasi numeroon, olethan yhteydessä pankkiin.
Muistitko verkkopankkitunnuksiesi salasanan väärin ja tunnukset ovat nyt lukkiutuneet? Sinulla on mahdollisuus avata itse lukkiutuneet verkkopankkitunnukset silloin kun lukkiutuminen johtuu liian monta kertaa väärin näppäillystä salasanasta. Avauspalvelu on automaattisesti käytössä, jos matkapuhelinnumerosi löytyy asiakastiedoista.
Jos verkkopankkisi on mennyt lukkoon virheellisten turvalukujen tai virheellisen käyttäjätunnuksen vuoksi, otathan yhteyttä pankkiin.
Näin avaat lukkiutuneet verkkopankkitunnukset, kun lukitus johtuu väärästä salasanasta
Kun tunnuksesi on lukittu, saat ilmoituksen verkkopankkitunnuksesi lukkiutumisesta yrittäessäsi kirjautua verkkopankkiin. Ilmoitus sisältää linkin, jota painamalla saat matkapuhelimeesi tekstiviestin, joka sisältää verkkopankkitunnusten avauksessa tarvittavan turvaluvun. Lukituksen avaamiseen tarvitset:
- Henkilö- tai y-tunnuksen
- Verkkopankin käyttäjätunnuksen
- Avaustunnuskortilta oikean turvaluvun
- Matkapuhelimeen tulleen turvaluvun
Syötä vaaditut tiedot omiin kenttiinsä ja klikkaa Avaa- painiketta. Jos tiedot ovat oikein, järjestelmä ilmoittaa, että käyttäjätunnuksesi avaus on onnistunut. Voit nyt kirjautua verkkopankkiin. Huomioi, että käyttäjätunnuksen lukituksen avauksen jälkeen salasana verkkopankkiisi on avaintunnuskortin avaintunnus 01 vastaava luku. Tämän jälkeen järjestelmä pyytää sinua luomaan uuden salasanan ja vahvistamaan sen turvaluvulla.
Verkkopankin lukituksen saat avattua myös käymällä lähimmällä konttorillasi tai tunnistautumalla vahvasti asiakaspalvelussamme, joko puhelimitse numerossa 020 764 0600 tai kotisivujemme chat-palvelussa jonkin toisen kotimaisen pankin henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Konttorilla mukana tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.
Verkkopalkka on sähköinen palkkalaskelma, jota pääset katsomaan verkkopankin ja OmaMobiilin kautta ajasta ja paikasta riippumatta. Voit tallettaa palkkalaskelmat myös omalle koneellesi ja tulostaa ne tarvittaessa paperille. Verkkopalkkapalvelu on maksuton ja turvallinen palvelu, sillä palvelun tietoturva -tunnistus, tiedonsiirto, käyttö ja arkistointi perustuu verkkopankeissa käytettävään salaustekniikkaan. Paperittomana palvelu on myös ympäristöystävällinen. Verkkopalkkapalvelun käyttö edellyttää, että oma työnantajasi on ottanut palvelun käyttöön sopimalla siitä verkkopalkkaoperaattorin kanssa.
Verkkotiliote on sähköinen versio paperisesta tiliotteesta, joten näet siitä kaikki samat tiedot kuin paperisesta tiliotteesta. Verkkotiliote ilmestyy automaattisesti omaan verkkopankkiisi heti tiliotekauden katkeamista seuraavana päivänä. Tulostettuna verkkotiliote toimii paperisen tiliotteen tavoin muun muassa verottajan hyväksymänä virallisena asiakirjana.
Verkkotiliotteet arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi, ja löydät samasta paikasta helposti kaikki saamasi verkkotiliotteet kuluvan ja sitä edellisen vuoden ajalta. Jos tarvitset, tätäkin vanhempia tiliotteita, löydät ne verkkopankista lisämaksusta. Verkkotiliotteen saat kaikkiin tileihisi ja voit ottaa sen käyttöösi itse omassa verkkopankissasi tai olemalla yhteydessä pankkiin. Myös paperisen tiliotteen säilyttäminen verkkotiliotteen rinnalla on mahdollista.